Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående samtycke.
BETALNING
Viretta.dk tar emot betalning med VISA-Dankort, VISA, VISAElectron, Mastercard, GooglePay, MobilePay. Betalningen dras först från ditt konto när varan skickas. Alla belopp är i DKK (danska kronor) och inklusive moms.
Vi tar inga kortavgifter.
Reservation av belopp
Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart.
Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills: 1) vi drar beloppet när vi skickar varan, eller 2) pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.
Vi reserverar beloppet på ditt kort vid köp i upp till 30 dagar.
(Ange de internationella kortutgivare som kan användas hos er, samt de utgångsperioder som gäller för reservationer för respektive kortutgivare.)
Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.
Vi erbjuder: - Visa/Dankort - Internationella kort (Visa, Mastercard) - Klarna
LEVERANS
Viretta.dk skickar till hela Danmark. Varor kommer att levereras till leveransadressen. Dina varor kan skickas med PostNord.
PostNord MyPack Collect: 39 kr.
PostNord MyPack Home: 59 kr.
Gratis frakt till paketombud vid köp över 599 kr.
OBS: Om det inte finns plats på utlämningsstället kommer ditt paket att flyttas till närmaste utlämningsställe, vilket du meddelas om. Om problem uppstår, kontakta kundtjänst. Varor levereras alla vardagar. Din vara kommer att levereras 1–3 vardagar efter beställningen om varan finns i lager. Om varor inte finns i lager och du förbeställer, och den inte skickas efter 3 veckor, kommer du att kontaktas. Du kan när som helst avboka din order, såvida inte ordern redan har skickats. För vissa varor gäller särskilda leveransvillkor. Villkoren kommer att framgå specifikt före köp av dessa varor. Begagnade föremål – köparen har ingen avdrag för moms.
Reklamationsrätt
När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler för varuköp.
Det betyder att du har reklamationsrätti 24 månader.
Om din reklamation är berättigad innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller en prisnedsättning, beroende på den specifika situationen.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts är reklamationen alltid i tid.
Om reklamationen är berättigad återbetalar vi dina (skäliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i säker förpackning. Kom också ihåg att få ett kvitto på utskick så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.
Vi rekommenderar att du använder vår reklamationsportal, som du hittar längst ner på hemsidan.
Varan skickas till:
Viretta ApS Navervænget 3 4000 Roskilde
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
När du returnerar varan, vänligen bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.
Garanti
Hos Viretta bygger vårt löfte på ett kompromisslöst åtagande för kvalitet. Därför erbjuder vi utökade Viretta-garantier, som kompletterar den lagstadgade reklamationsrätten och ger dig bättre villkor än lagen.
Vi erbjuder minst 5 års garanti på vårt kärnsortiment och en trovärdig livstidsgaranti på utvalda kategorier (t.ex. gjutjärn och obehandlat rostfritt stål). Garantin täcker produktions- och materialfel under hela produktens förväntade funktionella livslängd – inte normalt slitage, kosmetiska förändringar eller fel som uppstått på grund av felaktig användning eller bristande underhåll.
För en komplett översikt hänvisar vi till våra fullständiga garantivillkor. Vid garantiärenden ber vi dig använda vår Reklamationsportal, som du hittar längst ner på hemsidan.
Så här skapar du ett ärende
Vid reklamationer eller garantiärenden ber vi dig använda vår Reklamationsportal, som du hittar längst ner på hemsidan.
Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts är reklamationen alltid i tid.
Om ärendet är berättigat och retur är nödvändig utfärdar vi en returfraktsedel till dig. Varan ska alltid skickas tillbaka i säker förpackning.
Observera: Vi återbetalar inte fraktkostnader för varor som skickas på eget initiativ och tar endast emot paket som skickas direkt till adressen efter överenskommelse.
Återbetalning
Om det handlar om återbetalning sker detta via det betalande kort som ordern lagts med.
Returrätt
Du har 30 dagars full returrätt på varor som köpts i vår webbshop. Perioden räknas från den dag då: - Du tar emot beställningen. - Du får den sista varan i fysisk besittning, när det gäller ett avtal om flera olika varor som beställts i en order men levereras separat eller vid flera tillfällen. - Du får det sista partiet eller den sista delen i fysisk besittning, när det gäller ett avtal om leverans av varor som består av flera partier/delar. - Du får den första varan i fysisk besittning, när det gäller regelbunden leverans av varor under en bestämd period.
Fraktkostnader för retur ska du själv stå för.
Returrätten kan vara förlängd i samband med jul och andra helgdagar. I sådana fall gäller det som står högst upp på sidan.
Ånger måste meddelas till oss senast 14dagar från mottagandet, och från tidpunkten för ångern ska du senast 14 dagar därefter returnera försändelsen. Meddelandet kan lämnas via e-post info@viretta.se eller genom att använda standardformuläret för ångerrätt, som du hittar längst ner i köpvillkoren.
Du kan inte ångra köpet genom att endast vägra ta emot varan, utan att samtidigt ge tydligt besked om detta.
Ånger av en del av köpet
Om du har köpt flera varor hos oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de har köpts i en och samma order. Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.
Varor undantagna från ångerrätten
Följande typer av varor omfattas inte av ångerrätten: - Varor som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller har fått en tydligt personlig prägel. - Förseglade varor som av hälso- eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returnera, och där förseglingen har brutits efter leverans. - Varor som till sin natur blir oupplösligt blandade med andra vid leverans och inte kan separeras igen. - Utförda icke-finansiella tjänster, om leveransen av tjänsten har påbörjats med konsumentens föregående uttryckliga samtycke och erkännande av att ångerrätten upphör när tjänsten är fullständigt utförd. - Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om:
a) leveransen av det digitala innehållet inte sker mot betalning, eller
b) utförandet har påbörjats med konsumentens föregående uttryckliga samtycke och erkännande av att ångerrätten därmed upphör.
- Tidningar, tidskrifter eller magasin, dock undantaget abonnemang på sådana publikationer. - Avtal ingångna vid offentlig auktion. - Leverans av varor som antas försämras eller bli föråldrade snabbt.
Retur
Du ska skicka tillbaka din beställning utan onödig försening och senast 14 dagar efter att du har utnyttjat din ångerrätt. Du ska stå för de direkta kostnaderna i samband med returen. När du returnerar är du ansvarig för att varan är ordentligt förpackad. Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen i paketet eller annan form av dokumentation för ditt köp. Handläggningen går snabbare om du även fyller i och bifogar vårt Ångerformulär. Du bär risken för varan från tidpunkten för leveransen tills vi har mottagit den tillbaka. Vi tar inte emot paket skickade med efterkrav.
Varans skick vid retur
Du ansvarar endast för eventuell värdeminskning av varan som beror på användning eller annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur den fungerar. Med andra ord kan du prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.
Om varan provas utöver det som beskrivs ovan betraktas den som använd. Det innebär att du vid ångrat köp endast får tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans handelsmässiga värde vid mottagandet av returen. I vissa fall kan det innebära att du endast får tillbaka fraktkostnaderna. För att få tillbaka hela köpesumman måste du alltså prova varan utan att egentligen använda den.
Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen.
Om originalförpackningen saknas kan det eventuellt medföra en värdeminskning av varan.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss. Vid en värdeminskning som du ansvarar för dras denna från köpesumman.
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (undantaget extra kostnader som uppstår om du valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleverans vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag vi mottagit meddelande om ditt beslut att utnyttja ångerrätten.
Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid det ursprungliga köpet, om du inte uttryckligen gått med på något annat.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, om du inte innan dess har uppvisat dokumentation på att du har skickat tillbaka den.
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen. Du kan också ångra köpet genom att meddela oss och lämna varan personligen på ovanstående adress efter föregående överenskommelse.
Möjlighet att klaga
Om du som konsument vill klaga på ditt köp ska du kontakta info@viretta.se.Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka en klagan till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg viaKlageportalenförNævnenesHus (https://kpo.naevneneshus.se ).
För att kunna klaga måste varan eller tjänsten som du vill klaga på ha kostat minst 1 220 kr och högst 100 000 kr. För klagomål på kläder och skor ska priset dock ha varit minst 790 kr. Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.
Om du bor i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga via EU-kommissionensklagportal här: http://ec.europa.eu/odr
Om du bor i Danmark men har handlat med en säljare utanför Danmark men inom EU, Norge, Island eller Storbritannien, kan du klaga till FörbrukareEuropa.
Om du bor i ett annat EU-land, Norge eller Island kan du kontakta FörbrukareEuropa-kontoret i det aktuella landet.
13.11.2025.
När du anger en klagomål här ska du uppge vår E-postadress: info@viretta.se
Integritetspolicy
Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varan till dig. Personuppgifterna registreras hos Viretta ApS och sparas i fem år, varefter uppgifterna raderas.
Vi samarbetar dessutom med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar endast uppgifterna på våra vägnar och får inte använda dem för egna ändamål.
Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett tillräckligt skydd.
Den personuppgiftsansvarige på (www.viretta.se) är Viretta ApS.
Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall har vi skyldighet att radera dina personuppgifter om du begär det. Detta kan till exempel vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det ändamål som vi skulle använda dem för.
Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du kan skriva till oss
Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum: _________________ (endast om formuläret skickas på papper)
Som medlem på PriceRunner är ditt köp försäkrat upp till 50 000 kronor om ett problem skulle uppstå i samband med ditt köp. Köpsgarantin är gratis för dig som konsument och gäller för alla köp när du handlar hos oss.
Även om du inte redan är medlem på PriceRunner och kommit till vår webbplats via dem, kan ditt köp fortfarande omfattas av Köpsgarantin. Det enda du behöver göra är att registrera dig inom en timme efter ditt köp. Att bli medlem kostar inget och tar mindre än tre minuter!
Trygghet med PriceRunner Köpsgaranti PriceRunner Köpsgaranti skyddar dig vid skador på varan vid leverans, förstörd vara, om en vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller defekt, eller om leveransen uteblir. Kom ihåg att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson. Du får endast ersättning för den direkta ekonomiska skadan du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpsgarantin ger alltså ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeförlust eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för att se en lista med undantagna kategorier samt de slutgiltiga villkoren för Köpsgarantin.
Köpvillkoren är senast uppdaterade den 13.11.2025.